Beindulni látszik a baloldali gépezet.
Szabadon értelmezett hírekkel operáló hírműsort indít
augusztus 20-án a Story4. A csatornát birtokló médiakonzorcium, a Sanoma Media
Budapest azonban vélhetően riportnak álcázott kormányellenes műsorokat sugároz
majd. Az MNO úgy tudja, mindezt a – tervezett – reklámadó miatt erőlteti a
remek baloldali kapcsolatokkal bíró Szabó György Sanoma-vezér.
A napokban jelent meg a hír, hogy augusztus 20-án
hírműsorral akar kitörni a bulvárkaranténből a Story4. Az Indexen megjelent
cikkben megerősítik az iparági pletykákat,és egyben vázolja elképzeléseit a
Sanoma Media Budapest kötelékében repülő csatorna vezérigazgató-helyettese,
Borsány-Gyenes András. Állítja: egy-egy műsor hat-nyolc témát dolgozna fel
alaposan, „riportosan”, részletesen bemutatva a hírek hátterét, megfogalmazása
szerint az adás nem is a szó hagyományos értelmében vett híradó lenne, hanem információs
magazinműsor.
Ígéri, hogy a megszokott hírműsoroknál sokkal szabadabban
értelmeznék a híreket. Célközönségük Borsán-Gyenes szerint nem az értelmiség
lenne, hanem „mindenki, aki szeretné tudni, hogy mi történik vele a
mindennapjaiban, hogy az egyes hírek hogyan befolyásolják az életét. Ebbe bele
kell férjen Angelina Jolie mellműtétje és az MNB újabb kamatcsökkentése is” –
nyilatkozta az Indexnek a Hír24 című műsorról. A portál úgy tudja, hogy a
formálódó stáb meghatározó alakja lesz például Bárdos András.
A luxusétteremben
csiszolódó terv
Azonban a háttérműsornak is van háttere. Az „információs
magazinműsor” tervezett startolása előtt mintegy két hónappal, június 25-én a
budai Mezzo étteremben összejöttek egyes magyarországi médiavállalatok és
-ügynökségek vezetői, az egymással egyébként rivalizáló társaságokat a
reklámadó, pontosabban annak híre hozta össze – tudta meg az MNO. A
megbeszélésen az Axel Springert Bayer József, a Mindshare-t Somlói Zsolt, a
Mediaedge CIA-t Gulyás János, a TV 2-t Simon Zsolt, az Aegis Csoportot Schiffer
Ferenc, az OMG-t Mező László, az RTL-t Dirk Gerkens, a Sanomát Szabó György, a
PanMedia–IPG csoportot Bognár Tamás, az Initative Mediát Németh Béla, a
Ringiert Mihók Attila képviselte. A társaság információink szerint öt témát
tárgyalt meg, ebből három a reklámadóról szóló tárgyalások technikai részét
érintette, kettő viszont direkt politikai természetű volt.
Az első a reklámpiacon tevékenykedő ügynökségek vállalása:
lehetőleg nem helyeznek el hirdetéseket a jobboldali médiumokban, illetve a
közmédiában. A hirdetésekből fenntartott médiában ezek az ügynökségek
tulajdonképpen élet-halál urai, gyakorlatilag ők döntik el, hogy a cégek
reklámjai hol jelenjenek meg. Ezzel a húzással a piac mindenhatóságát hirdető
és óvó vállalatok saját elveikkel is szembe mennek, hiszen nem verseny vagy
teljesítmény alapján hoznák meg döntésüket, hanem pártszimpátia alapján.
Ennek a lépésnek nem más volt a legerőteljesebb képviselője
a megbeszélésen, mint Dirk Gerkens, az RTL Klub elnök-vezérigazgatója. Az évek
óta a legbefolyásosabb médiaipari szereplőnek tartott szakember magatartása
több szempontból aggályos. Milyen viszonyt vagy összefonódást feltételez –
politikai attitűdtől függetlenül –, hogy a reklámokból élő televíziótársaság
vezetője gyakorlatilag direktívát adhat a hirdetéseket elhelyező
ügynökségeknek? És ez magyarországi specialitás vagy az európai médiabirodalom
egészében bevett gyakorlat? Dirk Gerkens azonban egy sokkal elképesztőbb
lépéshez is a támogatását adta.
A kormányról csak
negatívan
A résztvevők arról döntöttek, hogy mostantól minden
politikai kérdésben saját eszközeikkel a kormány ellenében foglalnak állást,
nagy felületet adnak az ellenzéknek, és előnyben részesítik a kabinetet érintő
negatív híreket. Vagyis itt már nemcsak a reklámpiac, hanem a közélet, ha úgy
tetszik a választások befolyásolása a cél. Azaz felsejlik, hogy a vélt anyagi
veszteség hatására a gyakran hivatkozott törvényesség és jogállamiság eszméje
háttérbe kerül. Minderre magyarázatként szolgálhat, hogy úgy tudjuk: ennek a kormányellenes
állásfoglalásnak a megbeszélésen a sanomás Szabó György volt a leghangosabb
szószólója. A Moszkvában szerzett diplomával bíró Szabó – sajtóberkekben
mindenki által tudott – remek szocialista kapcsolatokkal büszkélkedhet.
A médiaipari befolyás tekinttében állandó toplistás Szabó
vezette Sanoma-birodalomhoz több mint hatvan termék tartozik a bulvár-, divat-
és életmódlapoktól a magazinokon és a hírportálokon át a tévécsatornáig. Itt
indul heteken belül – állítólag Hír24 néven – az új híradó, amelyet várhatóan
több közéleti, oknyomozó, valóságfeltáró műsor követ. A terveket ismerve,
szakmai körökben többekben felmerült a kérdés, hogy egy bulvárcsatorna miért
költ a köztudottan legdrágább műfajú produkciókra, úgy hogy nem egyszerűen a
nyereség, de még a megtérülés is bizonytalan. A válasz valószínűleg ott van a
Sanoma-vezér által szorgalmazott akcióban, ehhez pedig a magazinok receptjei
mellé új, politikabarát médiafelületek kellenek.
A június 25-ei megbeszélést követően Szabó György egy öt
lépésből álló akciótervet is eljuttatott a meghívottaknak. Az egyeztetésen
Gulyás János (Mediaedge CIA), Schiffer Ferenc (Aegis-csoport), Mező László
(OMG), Bognár Tamás (PanMedia–IPG csoport) és Németh Béla (Initiative Media)
passzív álláspontot képviselt. - írta a MNO hírportál.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése